Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Lontong Goreng Singapore

Resepi lontong goreng singapore airlines, resepi lontong goreng singapore dollars, resepi lontong goreng singapore police, resepi lontong goreng singapore power, resepi lontong goreng, resepi lontong chef wan, resepi lontong azie kitchen, resepi lontong negeri sembilan, resepi lontong singapore,

Assalamualaikum rakan-rakan! Hari ini saya ingin berkongsikan dengan anda semua tentang Resepi Lontong Goreng Johor Style yang sangat sedap untuk dijadikan sarapan pagi. Menarik bukan? Mari kita terjah resipi ini!

Bahan-bahan:

Daging ayam - 150g
Kulit ketupat - 300g
Kacang panjang - 50g
Taugeh - 50g
Timun - 50g
Bawang merah - 3 biji besar
Bawang putih - 2 ulas
Cili kering - 5 biji
Kecap manis - 3 sudu besar
Gula perang - 1 sudu besar
Santan pekat - 150 ml
Air - 200 ml
Minyak masak - secukupnya

Cara-cara:

1. Pertama-tama, potong ayam kecil-kecil dan toskan sehingga kering. Untuk bahan kacang dan taugeh, belah menjadi dua melintang.

2. Kisar bawang merah, bawang putih, dan cili kering bersama sedikit air sehingga terhasil adunan yang lembut.

3. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan kisar yang telah disediakan sehingga wangi.

4. Masukkan ayam dan kacau hingga ayam berubah warna. Kemudian, masukkan sedikit air dan biarkan selama 5 minit.

5. Setelah itu, tambahkan taugeh dan kacang panjang ke dalam kuali. Kacau dengan rata untuk memastikan bahan-bahan tercampur dengan baik.

6. Masukkan kecap manis, santan, dan gula perang ke dalam kuali dan kacau dengan perlahan.

7. Seterusnya, masukkan kulit ketupat yang telah dipotong kecil-kecil dan campurkan semua bahan dengan kacauan yang rata.

8. Akhir sekali, masukkan timun ke dalam kuali dan masak hingga semuanya tercampur dengan sempurna.

Cara hidangannya mudah sahaja! Letakkan nasi impit di atas pinggan dan letakkan lontong goreng di atasnya. Boleh juga digarnis dengan daun bawang dan irisan timun. Sedia dihidangkan!

Selain daripada rasa yang sedap, lontong goreng Johor Style juga sangat mudah untuk disediakan. Biasa-biasa saja, namun tetap memberikan sensasi yang istimewa. Apa lagi tunggu? Anda pasti tidak akan menyesal mencuba resepi ini. Saya pasti ramai di antara kita yang suka mencuba masakan yang baru dan mempunyai keunikan tersendiri. Jadi, jom mencuba!

Sekian dari saya, semoga berjaya mencuba resepi yang saya kongsikan hari ini. Saya pasti anda akan menikmatinya seperti yang saya lakukan. Selamat mencuba!

Resepi Lontong Goreng Singapore

If you are looking for Resepi lontong goreng • resepi bonda, you've visit to the right web. We have pics like Curlybabe's satisfaction lontong goreng, masakan melly lontong goreng pedas & sedapp, 20 resepi lontong goreng yang sedap dan mudah oleh komuniti cookpad. Here it is:

Resepi lontong goreng best baca disini, masakan melly lontong goreng pedas & sedapp

Resepi goreng lontong resepibonda bonda ayam masak lobak masin kunjungi. √resepi lontong kuah lodeh. Lontong goreng resepi cookpad. Resepi lontong goreng best baca disini. Masakan melly lontong goreng pedas & sedapp. Mommy in the kitchen lontong goreng. Lontong resepi kuah lodeh sedap phoenixhillna



Also read:

.
close